» » Електронный поводырь для трактора.

 
 
 

Електронный поводырь для трактора.

Автор: soft от 19-01-2015, 15:10, посмотрело: 4 594

0

Електронный поводырь для трактора.

 

(Олександр ПАЛЬЧУН)

Вітчизняним сільгоспвиробникам дедалі важче конкурувати із західними. Особливо ситуація погіршала після вступу України до СОТ. Але чому овочі та фрукти, привезені за тисячі кілометрів, у вартість яких входять витрати на транспортування, виявляються дешевшими, ніж вирощені в Україні? Хіба там земля родючіша? Очевидно, що умови конкурентної ринкової стихії змушують іноземних фермерів брати на озброєння найкраще, що пропонує сучасна наука.

Електронный поводырь для трактора.

Микола куценко

Електронный поводырь для трактора.

Базова станція та ровер-антена

Електронный поводырь для трактора.
Термінал Outback S2

Пропонуємо познайомитися з одним із численних методів, які сьогодні використовують високорентабельні господарства, у тому числі вітчизняні. Його представила на виставці «Агрофорум-2008», що проходила в Києві 12—14 листопада, компанія «Агро ІТ». Це українське підприємство є ексклюзивним дистриб’ютором німецької фірми AGROCOM®.
Як традиційно проводиться обробіток ґрунту або догляд за певними культурами за допомогою сільгосптехніки? Розгляньмо ситуацію з внесенням добрив.
Трактор з причіпним або навісним агрегатом курсує з одного кінця поля на другий, і слідом за ним залишається оброблена ділянка. Кожного разу механізатор мусить пильнувати, аби край агрегату рухався чітко по межі щойно обробленої ділянки. А ледь відступить убік — і між двома проходами утворюється смуга, позбавлена добрив. Якщо ж підстраховуватися і за кожним разом «прихоплювати» край уже обробленої смуги, утворюються ділянки, які отримали подвійну порцію хімікатів. Мало того, що у ґрунті можуть опинитися підвищені дози препаратів, не завжди корисних для здоров'я — така ретельність обертається додатковими витратами дорогих добрив.
А тепер уявіть, що поле має не прямокутну форму, та ще й межує з ярами або лісосмугами. Виконувати на ньому паралельні рухи широкозахватного агрегату практично неможливо. У результаті господарство зазнає значних витрат хімікатів та пального.
Ось тут на допомогу і приходять системи точної навігації, які пропонує ТОВ «Агро ІТ». Про них розповів представник компанії Микола Куценко.

Компас на щитку приладів

Маючи необхідну апаратуру, трактористові байдуже, яку форму має оброблюване поле. Достатньо проїхати агрегатом по його краю, і електроніка сама визначить маршрут трактора. При розвороті вона візьме управління ним у свої «руки» і чітко поведе машину оптимальним маршрутом — погрішність при суміщенні меж оброблюваних смуг не перевищує 10-15 см.
Більше того, маршрут занесуть у базу даних. І, наприклад, якщо проводився посів кукурудзи, наступного разу, коли треба буде обробити міжряддя, система використає координати проходження сівалки і, як ідеальний поводир, направить культиватор точно між рядками.
ТОВ «Агро ІТ» пропонує декілька систем, що дозволяють економити кошти і полегшити працю механізатора. Одну з них, що встановлюється на щитку приладів, обладнано світловими діодами, які оповіщають про відхилення передніх коліс від заданого маршруту. Водієві лишається стежити за датчиками і поворотом керма коригувати рух трактора. Власне, такий пристрій можна назвати ідеальним компасом.
До речі, цей пристрій можна встановити не тільки на сучасних західних тракторах, а й на старенькій «Бєларусі».
Інший комплект навігаційного устаткування дещо складніший. Апаратура вмонтовується в гідросистему управління трактором, і вже вона, а не оператор, керує машиною. А тракторист перетворюється на безтурботного пасажира. Він більше не зазнає постійного напруження, а отже і втоми, тож може продуктивно працювати на кілька годин довше.

Відпочинок замість роботи

У західних країнах оператори величезних кар'єрних бульдозерів працюють лише 4 години за зміну. Річ у тому, що пропрацювавши кілька годин і відчувши втому, бульдозерист мимоволі зменшує інтенсивність роботи або починає влаштовувати перекури. Але хвилини простою або зниження навантаження трактора потужністю 400— 500 к. с. обертаються сотнями не-добутих кубометрів, а отже – значними втратами. Тож капіталістові вигідніше оплатити працю двох механізаторів замість одного, аби тільки техніка працювала на повну потужність.
Як правило, польові роботи, на відміну від кар'єрних, мають циклічний і прогнозований характер, тому, користуючись системами навігації, можна досягти ідеального завантаження техніки. 
Окрім того, такі системи дозволяють не лише управляти трактором в автоматичному режимі, а й отримувати вичерпну інформацію про його роботу. Іншими словами, перебуваючи в конторі, керівник підприємства завжди має можливість побачити на екрані комп'ютера, чи рухається у цей момент трактор. Також без зусиль можна з точністю до секунд обчислити, як він працював, скільки простоював і навіть побачити, де саме тракторист улаштував собі відпочинок. Причому отримати ці відомості можна за будь-який робочий день. І Система працює в комплекті з базовою станцією, яка хоч і називається настільки серйозно, насправді являє собою відносно невеликий прилад, укомплектований компактною антеною. Базова станція точно прив'язується до певних координат і за допомогою радіо-модему посилає на трактор сигнали, що коригують його роботу.
У світовій практиці використовуються декілька видів сигналів, у т. ч. платних. Деякі діапазони за собою зарезервували великі виробники тракторів, наприклад, «Джон Дір». За користування їхнім інформаційним полем стягується певна плата у вигляді щорічної ліцензії. Приблизно так, як оплачуються закриті цифрові телевізійні канали.

Знахідка для землеміра

Проте, маючи власну базову станцію, можна обійтися без ліцензії, оскільки прилад є і радіомаяком, і джерелом сигналу. Більше того, однієї такої станції достатньо для управління будьякою кількістю тракторів.
Оскільки інформація про рух кожного трактора на полі зберігається в комп'ютері, то навіть через п'ять років достатньо взяти її за основу, і агрегат рухатиметься тим же маршрутом. Відхилення, як вже говорилося, не перевищує 10-15 см, що значно менше, ніж при користуванні платними сигналами.
Найпростіша система управління трактором коштує 2,5 тис. євро. Для тих господарств, які сьогодні роблять великі інвестиції у власну справу і працюють на перспективу, пропонується устаткування, що включає базову станцію і приймачі сигналу. Його вартість – 24 900 євро.
ТОВ «Агро ІТ» гарантує повний сервіс на свої прилади. У вартість навіть найдешевшого устаткування входить виїзд до замовника, установка, а також навчання механізатора. При цьому надається річна гарантія і консультація протягом усього терміну, поки господарство використовуватиме ці прилади.
Німецька компанія AGROCOM®, дистриб'ютором якої є товариство, існує вже більше 20 років. За цей час вона себе зарекомендувала відмінно, і не в її правилах нехтувати потребами клієнта.
Окрім систем СРЗ-навігації, ТОВ «Агро ІТ» реалізує обладнання, яке здатне замінити землеміра та картографа. Встановивши мініатюрний прилад схожий на мобільний телефон на будь-якій техніці, навіть на велосипеді, достатньо об'їхати поле, і його координати негайно буде занесено в комп'ютер. Ціна приладу 900 євро, а кількість даних, які він може зберігати в своїй пам'яті, необмежена.
Компанія також пропонує аграріям програми, які дозволяють вести базу даних наявної техніки та окремих сільськогосподарських культур.
Звісно, для багатьох наших господарств таке устаткування і програми можуть здатися задорогими. Але чи так це насправді можна сказати, тільки порахувавши втрати, які виникають без цих нововведень.

Стаття надрукована в щотижневій Газеті "2000 ЗЕМЛЯ" №47(56) 22-28 листопада

Категория: Статьи

Уважаемый посетитель, Вы зашли на сайт как незарегистрированный пользователь.
Мы рекомендуем Вам зарегистрироваться либо войти на сайт под своим именем.